Co přidat do jídelníčku pro posílení imunity: Víme, o jaké jídlo se jedná

V posledních letech nabývají slova „posílení imunity“ mnohem většího významu. Víme, jaké jídlo zařadit do stravy, aby to váš organismus ocenil.

To, čím se stravujeme, je velmi podstatné. I když bychom to nečekali, ve střevech se totiž nachází centrum našeho imunitního systému. Jedná se o střevní mikroflóru, jejíž vyrovnaný stav přispívá k posílení imunity. Důležité je vybírat tedy potraviny s pozitivním vlivem na tento mikrobiom. Naladit se na správný způsob stravování není zas až takovým oříškem. Jedním ze základních pravidel je konzumace kvalitních a především lokálních a sezónních potravin a pestrý jídelníček.

Fermentované potraviny

Jednou ze skupin potravin, které pečují o dobrý stav střevní mikroflóry, jsou ty fermentované. Při fermentování dochází ke kvašení mléčných kyselin, čímž se uvolní množství enzymů a probiotických kultur a ty, jak víme, mají posilující vliv na naši imunitu. Co všechno lze fermentovat? Může se jednat o mléko, jogurt, ale i o zelí, okurky, kapustu, sýry, obiloviny.

Ořechy a semena

Ořechy (především vlašské ořechy, mandle) a semena (například konopná semínka, slunečnicová semínka) jsou plné prospěšných látek (vlákniny a dalších složek). Někdy ale mohou představovat problém pro trávení. Když ořechy ale namočíte (každý druh se namáčí jinak), nastartujete u nich proces klíčení a důležité látky budou mnohem dostupnější. Semínka, ořechy a další potraviny, jako jsou luštěniny (fazole, cizrna, čočka), celozrnné obiloviny (vločky, hnědá rýže) obsahují zinek, což je protizánětlivá látka, která se v období různých nachlazení obzvláště hodí.

Medicinální houby

O trávicí systém pečují také takzvané medicinální houby. Patří sem kromě Reishi také Cordyceps, Chaga, Shiitake. Tyto houby obsahují především polysacharidy betaglukany, které na organismus mají imunostimulační vliv, působí proti infekcím. Vykazují ale také třeba antioxidační vliv, využívají se i proti rakovině.

Ovoce a zelenina

Už jsme psali o fermentované zelenině, což je skvělá věc. Důležité jsou ale také další druhy zeleniny a ovoce. V našich podmínkách se jedná především o jablka, červenou řepu, různé druhy salátů, špenát, rukolu, ředkvičky, kadeřávek, kapustu, brokolici, ale i třeba méně známý tuřín. Jsou plné vlákniny a obsahují i další prospěšné látky (například vitamíny a minerální látky).

Důležité jsou ale i další potraviny, jako například drůbeží maso. Takový vývar vyrobený z kuřecích kostí obsahuje želatinu, chondroitin a další živiny, které se hodí pro hojení střev a imunitu. Kurkuma a její složka kurkumin se zase ukazuje jako slibný posilovač imunity a antivirotikum.

Když budete kontrolovat sestavení svého jídelníčku, dbejte na to, aby byl pestrý, vyvážený a především kvalitní. Nezapomeňte, že dobrá strava je pouze jednou ze součástí péče o imunitní systém.

Zdroj:
https://www.medicalnewstoday.com/articles/322412
https://www.healthline.com/health/food-nutrition/foods-that-boost-the-immune-system

Napsat komentář